Dilemmaspel: Agressie & geweld

Dilemmaspel - Aanspreken

Onder agressie en geweld worden alle verbale en fysieke handelingen verstaan waarbij een persoon wordt lastiggevallen, bedreigd of aangevallen. Dit kan veroorzaakt worden door mensen binnen de organisatie (collega’s, leidinggevenden), maar ook door derden (klanten, cliënten, patiënten).

Hier staat natuurlijk de veiligheid van jou, je collega of een bezoeker voorop. Maar hoe kan je hier op reageren zonder de situatie erger te maken? Maak dit bespreekbaar in het thema ‘Agressie & Geweld’.

Dilemma: Overlast

Het is een warme zondagmiddag. Het zwembad is vol en ook bij de horeca is het druk. De middag gaat gepaard met zwemplezier, maar ook met jongeren die elkaar treiteren of afval achterlaten in de horeca. Ze zijn onderling baldadig of ze dagen jou uit.

Hoe spreek jij een groepje jongeren aan? Of hoe zorg je er voor dat ze ook daadwerkelijk hun rommel opruimen?

Dilemma: Zonnebank

Je ziet iemand de zonnebankruimte in gaan en dat kort erna een tweede persoon naar binnen gaat. Dit is tegen de regels waardoor je de bezoekers hierop aanspreekt. Dit escaleert vrij snel en mond uit tot een vervelende, agressieve situatie.

Hoe zou jij op deze situatie reageren? Hoe probeer jij te voorkomen dat de situatie escaleert?

Video

Dilemma: Ongeduld horeca

Een bezoeker heeft wat eten bij je besteld maar is ongeduldig. Hij/zij heeft overduidelijk haast en vind het nogal lang duren. Hij/zij laat dit overduidelijk merken, op een vervelend manier.

Hoe zou jij reageren? Kan je voorkomen dat de bezoeker agressief wordt?

Video

Dilemma: Sluitingstijd

Het is bijna sluitingstijd. De meeste bezoekers vertrekken zonder problemen maar er blijft een groepje achter. Dit groepje probeert te intimideren en treuzelen extra lang om jou te treiteren.

Hoe reageer jij in deze situatie? Kan je voorkomen dat de situatie escaleert?

Video

Benieuwd naar andere thema’s?

Discriminatie